آبسه دندان یک پاکت چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. آبسه کردن دندان دلایل مختلفی داشته و در نواحی گوناگونی ایجاد می‌شود، ممکن است در اثر پوسیدگی دندان و یا شکستگی رخ دهد. در این زمان باز شدن لایه بیرونی سخت دندان یا مینای دندان باعث می‌شود باکتری‌ها داخل دندان شده و عفونت، چرک و تورم ایجاد شود.

انواع آبسه دندان

به‌طورکلی دو نوع آبسه وجود دارد. آبسه پریاپیکال Periapical در نوک ریشه و آبسه پریودنتال Periodental که در لثه در کنار یک ریشه به وجود می‌آید.
آبسه دندان پریاپیکال معمولاً درنتیجه حفره دندانی درمان‌نشده، آسیب‌دیدگی یا کار ناتمام دندان‌پزشک در عصب‌کشی ایجاد می‌شود.
نوع دوم آبسه دندان، پری دنتال است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به پالپ دندانی (درونی‌ترین قسمت دندان که شامل رگ‌های خونی، اعصاب و بافت همبند است) حمله کنند.
باکتری‌ها از طریق حفره دندان یا تراشه یا شکاف در دندان وارد می‌شوند و تمام راه را تا ریشه پخش می‌کنند این عفونت باکتریایی می‌تواند باعث تورم و التهاب در نوک ریشه شود.
دندان‌پزشکان با تخلیه آن و خلاص شدن از عفونت، آبسه کردن دندان را درمان می‌کنند. ممکن است آن‌ها با درمان ریشه بتوانند دندان شمارا نجات دهند، اما در بعضی موارد ممکن است دندان نیاز به کشیدن داشته باشد.

علائم و نشانه‌های آبسه کردن دندان

آبسه و تورم صورت

چنانچه هر یک از نشانه‌های زیر را دارید یعنی دندان شما آبسه کرده است و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

– دندان‌درد شدید، مداوم و پرهیجان که می‌تواند به استخوان فک، گردن یا گوش متمایل شده باشد.
– هنگام جویدن احساس درد می‌کنید.
– لثه‌های قرمز و متورم، در برخی موارد تورم در صورت نیز نمود پیدا می‌کند.
– یک طعم بد دردهان خود احساس می‌کنید.
– تب
– حساسیت دندان‌ها به غذای گرم و نوشیدنی سرد
– غدد متورم در گردن
– تورم فک بالا یا پایین که نشان‌دهنده عفونت جدی است
– غده‌های لنفاوی متورم و تورم در زیر فک یا گردن

در صورت بروز علائم یا علائم آبسه کردن دندان، فوراً به دندانپزشک زیبایی خود مراجعه کنید. آبسه دندان بدون درمان از بین نمی‌رود. اگر آبسه پاره شود، ممکن است درد به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد اما شما هنوز هم نیاز به معالجه دندان دارید. اگر آبسه تخلیه نشود، عفونت ممکن است به فک و سایر نواحی سر و گردن شما گسترش یابد. حتی ممکن است شما به سپسیس که یک بیماری عفونی خطرناک است مبتلا شوید.
اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و آبسه دندان را بدون درمان رها کنید، خطر ابتلا به گسترش عفونت بیشتر می‌شود.

دکتر لاله زمانی

مشاوره دکتر لاله زمانی جراح دندانپزشك ترميمى زيبايى متخصص فلوشيپ زيبايى می باشند

شماره تماس : ۰۲۱۲۶۱۰۰۲۹

برای دریافت فرم مشاوره روی این لینک کلیک کنید

عوامل ایجاد آبسه دندان

این عوامل ممکن است خطر ابتلا به آبسه دندان را افزایش دهد:

– بهداشت ضعیف دندان

عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه‌ها، مانند مسواک نزدن و ضدعفونی نکردن دهان و دندان می‌تواند خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه، آبسه کردن دندان و سایر عوارض دندان و دهان را افزایش دهد.

– رژیم غذایی پر قند.

غالباً خوردن و نوشیدن غذاهای سرشار از قند مانند شیرینی و نوشابه موجب ایجاد حفره‌های دندانی شده و به آبسه دندان تبدیل شود.

– دهان خشک.

خشک بودن دهان می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. خشکی دهان اغلب به دلیل عارضه برخی از داروها یا مشکلات پیری رخ می‌دهد.
راه‌های جلوگیری از آبسه کردن دندان

– جلوگیری از پوسیدگی دندان برای جلوگیری از آبسه دندان ضروری است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، از دندان‌های خود مراقبت خوبی کنید.

– از آب آشامیدنی فلورایده استفاده کنید.

– حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیردندان فلوراید مسواک بزنید.

– برای تمیز کردن روزانه بین دندان‌های خود از نخ دندان یا یک پاک‌کننده بین‌دندانی استفاده کنید.

– مسواک خود را هر سه یا چهار ماه تعویض کنید.

– غذای سالم بخورید، مواد قندی و میان وعده‌های غذایی را محدود کنید.

– برای معاینات منظم و پاک‌سازی‌های حرفه‌ای به دنداپزشک خود مراجعه کنید.

– برای افزودن یک‌لایه اضافی از محافظت در برابر پوسیدگی دندان، از یک ضدعفونی‌کننده یا یک دهان‌شویه دهان فلوراید استفاده کنید.

درمان آبسه کردن دندان

آبسه ریشه دندان

برای درمان عفونت و جلوگیری از عوارض ناشی از آن و نجات دندان باید سریعاً نسبت به درمان آبسه اقدام کرد. ممکن است شما توسط دندان‌پزشک خود معالجه شوید در غیر این صورت باید به یک متخصص اندودنتیست (دندان‌پزشک متخصص در ریشه‌های دندان) مراجعه کنید.

درمان آبسه دندان بستگی به جدی بودن وضعیت شما دارد و شامل موارد زیر می‌شود:

– تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با عفونت
این تجویز معمولاً درصورتی‌که عفونت گسترده یا شدید باشد آغاز می‌شود
– ایجاد یک برش کوچک برای تخلیه آبسه دندان
– درمان کانال ریشه که شامل تمیز کردن آبسه و مواد دیگر از ریشه دندان و سپس پر کردن و آب‌بندی آن است
– کشیدن دندان که فقط در صورت بروز عفونت شدید اتفاق می‌افتد.
به‌طورکلی، درمان زودرس می‌تواند عفونت را درمان کرده و دندان را نجات دهد.

درمان‌های خانگی آبسه کردن دندان

آبسه دندان ممکن است در اثر عفونت‌هایی که در داخل دندان ایجاد می‌شود ایجاد شود. در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند به لثه‌ها و استخوان‌های دهان گسترش یابد. آبسه دندان باید توسط دندان‌پزشک معالجه شود، اما برخی از داروهای خانگی می‌توانند ناراحتی ناشی از عفونت را تسکین دهند.
داروهای خانگی زیر می‌توانند همراه با درمان‌های تجویزشده استفاده شوند.

۱٫ آبکشی نمکی

شستشو دهان با آب‌نمک گزینه‌ای آسان و مقرون‌به‌صرفه برای تسکین موقتی آبسه کردن دندان شما است.

۲٫ جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یکی دیگر از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای درمان دندان آبسه‌ای است. جوش‌شیرین برای از بین بردن پلاک دردهان بسیار عالی است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است.

۳٫ روغن اورگان

روغن اورگانو یک ضد باکتری و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به کاهش تورم و درد دندان چرکی کمک کند.

۴- کمپرس سرد

کمپرس سرد به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

۵- چای شنبلیله

شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی و سابقه طولانی در استفاده به‌عنوان داروی خانگی برای بهبود زخم‌ها و کاهش التهاب است.

۶٫ روغن میخک

روغن میخک از زمان‌های بسیار قدیم به‌عنوان یک درمان طبیعی دندان‌درد مورداستفاده قرارگرفته و دارای خواص ضد باکتری و ضدالتهابی است.

۷٫ روغن آویشن

روغن آویشن با باکتری‌ها مبارزه کرده و تورم را کاهش می‌دهد.

۸- پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک درمان عالی برای مبارزه با عفونت باکتریایی است. همچنین می‌تواند به کاهش پلاک و خونریزی لثه کمک کند.

۹٫ کشیدن روغن

اعتقاد بر این است که با کشیدن روغن سموم از دندان‌ها و لثه‌ها را از بین می‌برد. مطالعات محدود حاکی از آن است که کشیدن روغن می‌تواند یک درمان مناسب برای خونریزی لثه‌ها، بوی بددهان و کاهش باکتری‌ها باشد. بااین‌حال، شواهد علمی کافی برای تأیید مؤثر بودن آن برای استفاده در بهداشت دهان و دندان وجود ندارد.
روغن‌های مناسب برای کشیدن روغن شامل:

روغن نارگیل خام
روغن کنجد
روغن‌زیتون

۱۰٫ سیر

سیر یکی دیگر از داروهای طبیعی باسابقه‌ای کهن در بسیاری از موارد درمانی مفید است، ازجمله به‌عنوان یک مدیر درد و قاتل باکتری‌ها.

داروهای خانگی ذکرشده در بالا به‌عنوان درمان‌های مکمل برای داروهای تجویزشده توسط پزشک منظور می‌شوند. ممکن است شما به آنتی‌بیوتیک‌ها و مراقبت‌های پزشکی فوری احتیاج داشته باشید.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.