زمانی که دندان دچار پوسیدگی می‌شود یا عفونت می‌کند، به‌مرور زمان درد آن شروع می‌شود. درد نشانه‌ی اجتناب‌ناپذیر هر نوع اختلال مرتبط با دندان است. دردی که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و روند زندگی روزمره را کاملا مختل کند. به این خاطر نمی‌توان سرسری از کنار آن رد شد و هر چه سریع‌تر باید جهت درمان آن اقدام کرد. البته بهترین راه درمان فوردی درد دندان مراجعه به دندانپزشک متخصص و طی کردن روند درمانی مناسب است. با وجود این، ممکن است برای مدتی امکان آن را نداشته باشیم. به همین خاطر، این مطلب را به معرفی راهکارهایی اختصاص داده‌ایم که برای درمان درد دندان در خانه مناسب هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این راهکارها آشنا کنیم.

• ۸ راهکار مؤثر برای درمان درد دندان در خانه
  • شست‌وشوی دهان با آب‌نمک
  • شست‌وشوی دهان با هیدروژن پراکسید
  • استفاده از کمپرس یخ
  • درمان درد دندان در خانه با چای کیسه‌ای
  • استفاده از سیر برای درمان درد دندان در خانه
  • عصاره‌ی وانیل
  • استفاده از آویشن برای درمان درد دندان در خانه
  • استفاده از روغن میخک برای درمان درد دندان در خانه

۸ راهکار مؤثر برای درمان درد دندان در خانه

۱٫ شست‌وشوی دهان با آب‌نمک

مردم بسیاری از نقاط جهان برای درمان درد دندان در خانه پیش از هر چیز به سراغ آب‌نمک می‌روند. آب‌نمک به‌طور طبیعی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. همچنین می‌تواند به خارج کردن ذرات باقی‌مانده از غذا در میان دندان‌ها کمک کند. به این دلایل استفاده از آن راهکار مؤثری برای تسکین درد دندان است.
باید در نظر داشت که در درجه‌ی اول، التهاب است که زمینه‌ساز درد گرفتن دندان می‌شود. شست‌وشوی دهان با آب‌نمک به کاهش این التهاب و درمان زخم‌های موجود در دهان هم کمک می‌کند.
روش استفاده: یک یا دو قاشق چای‌خوری نمک را در آب ولرم بریزید و خوب هم بزنید. سپس از محلول به‌دست‌آمده به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

۲٫ شست‌وشوی دهان با هیدروژن پراکسید (آب‌اکسیژنه)

استفاده از هیدروژن پراکسید راهکار مناسب دیگری برای درمان درد دندان در خانه و کاهش التهاب آن است. هیدروژن پراکسید، علاوه بر خاصیت ضدباکتری که دارد، برای از بین بردن پلاک دندان هم مناسب است. به‌علاوه می‌تواند باعث بهبود خون‌ریزی لثه شود و به این دلایل، راهکار مناسبی برای تسکین درد دندان است.
روش استفاده: حتما قبل از شست‌وشوی دهان با هیدروژن پراکسید آن را رقیق کنید. برای این کار محلولی درست کنید که نیمی از آن آب، و نیمه‌ی دیگر هیدروژن پراکسید باشد. به هیچ عنوان آن را پایین ندهید. اگر قصد درمان فوری درد دندان را دارید، بهتر است آن را در کنار راهکارهای دیگری که عنوان می‌شوند مورد استفاده قرار بدهید.

۳. استفاده از کمپرس یخ

این راهکار برای درمان فوری درد دندان نیست، هر چند سبب تسکین درد دندان خواهد شد. بخصوص اگر شکل‌گیری تومور در دهان مسبب اصلی درد و التهاب باشد. زمانی که کمپرس یخ را روی ناحیه‌ای که درد می‌کند قرار می‌دهید، رگ‌های آن قسمت منقبض می‌شوند. همین مسئله باعث تسکین درد می‌شود. به‌علاوه سرمای کمپرس به کاهش تورم و التهاب نیز کمک می‌کند.

روش استفاده: برای درمان درد دندان در خانه با کمپرس یخ، حوله‌ای بردارید، در آن یخ بریزید و حالتی کیسه‌مانند درست کنید. کمپرسی را که درست کرده‌اید برای مدت بیست دقیقه روی ناحیه‌ای که درد می‌کند نگه دارید. هر چند ساعت یک‌بار این کار را تکرار کنید. اگر حوله اذیت‌تان می‌کند یا بیش از حد سرد شده است، از کمپرس‌های مخصوص داروخانه‌ای استفاده کنید.

دکتر لاله زمانی

مشاوره دکتر لاله زمانی جراح دندانپزشك ترميمى زيبايى متخصص فلوشيپ زيبايى می باشند

شماره تماس : ۰۲۱۲۶۱۰۰۲۹

برای دریافت فرم مشاوره روی این لینک کلیک کنید

۴. درمان درد دندان در خانه با چای کیسه‌ای

استفاده از چای کیسه‌ای راهکار مناسب دیگری برای تسکین درد دندان است. همچنین استفاده از آن برای لثه‌هایی که بیشتر حساسیت پیدا کرده‌اند (مثلا به غذای سرد یا داغ) خاصیت بهبوددهنده دارد.
روش استفاده: چای کیسه‌ای را در آب داغ بگذارید. کمی صبر کنید تا خوب خیس بخورد. آن را خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. وقتی هنوز کمی گرم است، آن را بر روی دندانی بگذارید که درد می‌کند.

۵. استفاده از سیر برای درمان درد دندان در خانه

هزاران سال است که از سیر برای خواص درمانی آن استفاده می‌کنند و راجع به آن تحقیق می‌کنند. سیر علاوه بر از بین بردن باکتری‌های مضر، برای تسکین درد و التهاب هم مؤثر است.
روش استفاده: برای استفاده از سیر برای درمان درد دندان در خانه، آن را خوب له کنید تا حالتی خمیرمانند پیدا کند. سپس بر روی محلی که درد می‌کند قرار بدهید. اضافه کردن کمی نمک به سیر له‌شده هم می‌تواند راهکار مناسبی برای تسکین درد دندان باشد. روش دیگر این است که به‌جای له کردن سیر آن را بجوید.

۶. عصاره‌ی وانیل

استفاده از عصاره‌ی وانیل هم راهکار مناسب دیگری برای درمان فوری درد دندان است. این عصاره حاوی الکل است که می‌تواند موجب بی‌حس شدن ناحیه‌ای شود که درد می‌کند. به‌علاوه خواص آنتی‌اکسیدانی هم دارد که برای تسکین درد دندان مؤثر است.

روش استفاده: تکه‌ای پنبه بردارید و آن را آغشته به عصاره‌ی وانیل کنید. چند بار در روز آن را روی محلی که درد می‌کند قرار بدهید.

۷. استفاده از آویشن برای درمان درد دندان در خانه

آویشن خاصیت ضدباکتری دارد و آنتی‌اکسیدانی قوی است. می‌توان از آن برای درمان فوری درد دندان استفاده کرد.
روش استفاده: ابتدا باید کمی روغن آویشن فراهم کنید. تکه‌ای پنبه بردارید و چند قطره روغن آویشن، و چند قطره آب روی آن بچکانید. سپس پنبه را روی محلی که درد می‌کند قرار بدهید. روش دیگر این است که چند قطره روغن آویشن در آب بچکانید. سپس با استفاده از محلول به‌دست‌آمده اقدام به شست‌وشوی دهان کنید.

۸. استفاده از روغن میخک برای درمان درد دندان در خانه

خواص روغن میخک هم به‌مانند سیر در طول تاریخ علم طب و پزشکی همیشه مورد توجه دانشمندان بوده است. روغن میخک برای بی‌حس کردن ناحیه‌ای که درد می‌کند و نیز کاهش التهاب عالی است. به همین خاطر استفاده از آن می‌تواند راهکاری مناسب برای درمان فوری درد دندان باشد. در روغن میخک ماده‌ای به نام یوجنول وجود دارد. یوجنول نوعی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است.
روش استفاده: پنبه‌ای را آغشته به روغن میخک کنید و روی محلی که درد می‌کند قرار بدهید. امکان رقیق کردن آن با آب هم وجود دارد. البته برای تسکین درد دندان هر چه غلیظ‌تر باشد بهتر است.

سخن پایانی

راهکارهایی که عنوان شدند، همه برای درمان درد دندان در خانه ایده‌آل هستند. برای رسیدن به نتایج بهتر می‌توانید در طول روز از چند عدد از این راهکارها استفاده کنید. تنها در نظر داشته باشید که دندان و لثه، به‌خودی‌خود حساس هستند. زمانی که درد بگیرند، حساس‌تر هم می‌شوند. بنابراین هر ماده‌ی طبیعی که تهیه می‌کنید، باید تازه و قابل‌اطمینان باشد. در غیر این صورت ممکن است ناراحتی دندان و دهان بیشتر شود. به‌خاطر داشته باشید که هر چه سریع‌تر به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید بهتر است. احتمال دارد رویش نامناسب دندان عقل یا اختلال دیگری مسبب درد باشد. نادیده گرفتن این اختلالات می‌تواند در آینده عواقب جدی داشته باشد.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.